Elke woensdagavond een tomson darko tekst in je inbox. Over je eenzaam voelen in een club vol mensen. Over de toxiciteit van je eigen perfectionisme. Over de leegte die we soms allemaal voelen, maar niet met elkaar over praten.
Het is een beetje vaag waarom hij zo fors is geworden, maar hij is duidelijk verdrietig om wat er met hem is gebeurd. Hij heeft zijn vrouw verlaten voor een man en mocht daardoor zijn dochter niet meer zien. Die man is een paar jaar later op een tragische manier overleden. Nu leeft hij alleen in huis en geeft hij online schrijfles, met de webcam uit. Eens per dag komt de zus van zijn overleden vriend langs om voor hem te zorgen. Hij kijkt de hele tijd heel aandoenlijk uit zijn ogen. En hij praat ook op een heel zachte manier met de mensen die in zijn huis verschijnen. Onder andere zijn dochter duikt weer op. Zij walgt van hem. Niet eens om hoe hij eruitziet, maar omdat hij haar en haar moeder heeft verlaten voor een andere man. Maar goed, die lieve blik is verwarrend of zo. β De film voelt sowieso voyeuristisch aan. Kijken naar hoe een man van 300 kilo opstaat om naar de wc te gaan of een boek uit de kast pakt, is ongemakkelijk om te zien. Maar wat echt naar is, is zijn zelfdestructieve gedrag. Zelfdestructie via etenUiteraard, met eten. Bingen. De zus geeft hem wat kip en loopt daarna al pratend naar de keuken om iets te doen. Hij vreet die kip naar binnen, zonder echt te kauwen. Dus wat denk je? Hij stikt in die fucking kip. Gelukkig ziet die zus het op tijd en slaat hem flink op de rug om het stukje uit zijn strot te krijgen. Daarna die ogen van Brendan Fraser. Vol schuld, zachtheid en schaamte. Intens wel. Nou ja. Hij kan dus niet normaal eten. Maar wat hij ook doet: als hij emotioneel geraakt wordt, dan gaat hij, zodra hij alleen is, vreten. Niet stoppen. Doorgaan, doorgaan, doorgaan. Een hele pizza erin. Nog een pizza. Saus eroverheen. Ander potje met saus. Het is zo pijnlijk om te zien. Dit heb ik dus nooit met cokesnuivende maffiabazen op tv. Maar wel met hem. Dat ik het heel naar vond. Niet walgelijk, maar echt naar. Als in: medelijden met zijn pijn. En dan kotst hij de prullenbak onder. Vervolgens komt er weer iemand bij hem langs in dat huis en ik denk alleen maar: ruik je dan niet de lucht van eten, kots en zweet daar? Waarom zet niemand een raam open, verdomme? Geef die ruimte wat lucht! Goed. Het is gewoon heel pijnlijk, die zelfdestructie via eten. Ik heb ook weleens als een gek een zak chips naar binnen gewerkt en dan voel ik me na afloop niet per se een fijner mens. En mijn darmen voelen zich ook niet echt heel comfortabel. Maar dat is natuurlijk niets vergeleken met mensen die hun pijn onderdrukken met vreetbuien. Elke keer weer. De film is van Darren Aronofsky. Ik heb ooit eens gelezen dat hij als tiener een aantal films had bedacht die hij wilde maken en dat hij dat nu dus in zijn volwassen leven uitvoert. Zoals een worstelfilm, wat The Wrestler (2008) is geworden. En een film over de ark van Noach, wat Noah (2011) is geworden. En Black Swan (2010) is ook van hem. De eerste film die ik van hem zag, was Requiem for a Dream. Over een drugs- en eetverslaving. Man. Wat een kunstwerk. Ik durf niet meer naar die film te kijken. Omdat die me echt heel donker laat voelen na afloop. β Ik vind Darren Aronofsky enorm inspirerend. Hij maakt echt βthemaβ-films, die me enorm ongemakkelijk maken. En dat is een goed teken. Aangezien bijna alle films me apathisch laten voelen, zoals actiefilms. Ik heb Mother! (2017) van hem nog niet gekeken overigens. Ik durf niet. Het is een horror. Moet ik die kijken, denk je? Liefs, Tomson ps Laat me je in slaap praten vanavond: π Ik vocht tegen mijn slaaptekort β en won (voorlopig)β pps dankjewel voor alle lieve reacties op mijn citatenbundel helaas houd ik van je. Op naar het volgende boek: sombere hitsigheid II πππ. β
| |
Elke woensdagavond een tomson darko tekst in je inbox. Over je eenzaam voelen in een club vol mensen. Over de toxiciteit van je eigen perfectionisme. Over de leegte die we soms allemaal voelen, maar niet met elkaar over praten.