Elke woensdagavond een tomson darko tekst in je inbox. Over je eenzaam voelen in een club vol mensen. Over de toxiciteit van je eigen perfectionisme. Over de leegte die we soms allemaal voelen, maar niet met elkaar over praten.
Realiseer je goed dat in de jaren ’50 en ’60 in Frankrijk filosofen als Camus en Satre en Beauvoir rock-’n-rollsterren waren, zoals wij nu popartiesten vereren. Dat betekent niet alleen veel aandacht, maar ook veel kritiek. Zo’n Nobelprijs versterkt dat gegeven. Daar was hij zich maar al te bewust van. En hij had gelijk. Hij kreeg ontzettend veel kritiek in de maanden die volgden, zelfs van zijn eigen vrienden. Dat is pijnlijk. Camus had nooit naar die prijs gestreefd. Hij had er niet om gevraagd, en nu heeft hij ’m en moet hij ermee omgaan. Het gevolg? Paniekaanvallen. Vergeet ook niet dat zijn filosofie draait om het absurdisme: De drang van de mens om betekenis te vinden in een wereld die betekenisloos is. Dan voelt eer en erkenning als een illusie. Hij voelt geen voldoening, maar leegte. Hij was nooit op zoek naar roem, maar naar waarheid. Zo onzeker…Er viel me ook iets anders op tijdens het lezen van de laatste acht jaar van zijn dagboeken. Zijn onzekerheid over zijn eigen schrijfwerk. Zijn onzekerheid over zijn oeuvre. Man. Wat was die man onzeker over zichzelf. Zelfs een Nobelprijs voelde voor hem niet als erkenning, maar als een misstap. Daarnaast was er ook veel aan de hand in het leven van Camus toen hij die Nobelprijs won. De laatste jaren van zijn leven waren niet zijn gelukkigste.
Waarna hij zich in zijn dagboek afvraagt of hij wel gemaakt is voor de liefde, aangezien geen enkele liefde volledig voelde. Wat ik dan wel weer snap als je naar zijn jeugd kijkt. Zijn moeder was analfabeet. Zijn vader heeft hij nooit gekend, want die stierf aan het front tijdens WOI. Camus groeide op in een arme wijk en kwam met een beurs op een chique school terecht, tussen mensen uit een ander milieu. Hij heeft zich altijd vreemd en anders gevoeld. Hij was een loner. Ook een levensgenieter. Hij at vaak met vrienden, danste graag tot diep in de nacht en had vele minnaressen. Maar je kan je niet aan het gevoel onttrekken—door zijn dagboeken te lezen—dat er een diep gevoel van eenzaamheid in hem zat dat hij altijd meedroeg. ‘Ik kan niet lang met mensen leven. Ik heb wat eenzaamheid nodig, het aandeel eeuwigheid.’ Camus stierf in 1960 door een auto-ongeluk. 46 jaar. Ik heb het boek Laatste cahiers 1951-1959 van Albert Camus gelezen. Liefs, Tomson PS Als je ook wat van Camus wilt lezen, raad ik je De val aan. Een novelle en mijn persoonlijke favoriet. Over een succesvolle advocaat die aan zichzelf gaat twijfelen als hij een vrouw die van een brug afspringt niet ten hulp schiet. En lees zijn briljante essay De mythe van Sisyphus. Over plezier vinden in een betekenisloze wereld. PPS Lees mijn blog JE KUNT ALLES DOEN WAT JE WIL. PPS Luister naar mij vanavond: 🌙 Nergens echt thuis voelen
| |
Elke woensdagavond een tomson darko tekst in je inbox. Over je eenzaam voelen in een club vol mensen. Over de toxiciteit van je eigen perfectionisme. Over de leegte die we soms allemaal voelen, maar niet met elkaar over praten.